Kairoooo!

Äntligen ska jag få åka till Kairo igen!
Inatt börjar den långa färden på 50 mil till huvudstaden här i Egypten. Efter många månder är det dags igen, nu ska jag visa solresorfolket de fantastiska pyramiderna, sfinxen, mumier, tutankhamons skatter och mycket mycket mer. Dock finns alltid en liten oro efter allt som hänt, men det kommer nog gå galant.

Och vi hade en fest.

Enligt Islam är det förbjudet för muslimer att dricka alkohol, och detta håller de strängt på. Alkohol existerar inte för 90% av alla muslimer här nere. Men i fredags ändrades det, på en fest med massa ving-guider bjöd de in lokalguiderna som kanske fick sig en öl för mycket.... fjortisfylla all over again, sjukt underhållande!

Haha, bra kväll! Tack alla inblandade. Nu ska jag försöka sova.

Och syster: bäst är väl om du går in på min facebook genom Hasse så kan du ju välja den bilden du tycker är bäst till boken :)

Hemmafruar i Sunny Lakes

Det är ju faktiskt inte bara i Hollywood det finns hemmafruar,
här i Sunny Lakes där vi bor finns det fruarnas fruar! Alla är britter, snyggt klädda, lagom bränna och hänger med varandra varje dag vid poolen. De pratar om sex, sina män, hur de tycker poliserna är heta och vilken god middag de gjorde igårkväll.

Hur som helst ska man nog hålla sig god med dessa damer, för tro mig!, de snackar mycket skit också. Idag råkade jag hamna mitt i sällskapet och bestämde mig då för att gå hem och göra lunch, varav jag hälsade vänligt, småpratade och gick. Redan då började snacket!
Fru 1: She is nice, isn't she?
Fru 2: Yeah, but I think she is a bit shy
Fru 1: Maybe she would like to join us sometime, she is norweigan right?
Fru 3: No ladies she is swedish and adorable!

Tror jag har mig en date framöver!
Hur som helst bestämde jag mig för en pool-lunch en timme, grymt skönt! Måste börja jobba upp brännan igen.

Beduinkväll under stjärnorna!

Vilken fantastisk utflykt!
Från en natt med migrän till denna eftermiddag/kväll med otroligt roliga gäster är jag nu på g igen. Jag kände mig så kunnig och alla var så glad. Maten var god, mycket sång&dans, underbar stjärnhimmel och en vacker solnedgång. Om ändå alla dagar kunde vara som denna.

Inte nog med det så kommer man hem till nybryggt kaffe, kanelbullar och en aladdinask!! Just precis, Hannas mamma är i stan! Det är så mysigt med en mamma i sällskapet och det är nästan att man glömmer att man är trött. Nu blir det playa del sol och får se hur de driver med oss guider :)

Jag och lokalguiden Tamer efter en brant klättring

Bara i Egypten

Min kollega Stina var i Dahab och hittade denna skylt.
Lite komiskt är det allt?

Vacker morgonpromenad!

Idag började jag och Hanna vårt nya liv!
Eller förhoppningsvis gjorde vi det. Vi startade dagen med en timmes promenad längs med stranden. Fantastiskt skönt i morgonsolen med lätt vind och lagom varmt.

Efter det hade vi ett riktigt bra välkomstmöte varav senare tog jag med några gäster på en stadstur i Sharm. Tråkigaste utflykten ever att vara guide på, men imorgon däremot ska jag på beduinkvällen. Den är så mysig! :) Ikväll blir det så lite som möjligt, har en sjuk huvudvärk och ingen alvedon...
Det blir nog godnatt snart.

Vackra strandpromenaden

Mustafa-moskén, störst i Sharm el Sheikh

Flygplatsdag!

Då var det söndag, vilket innebär lååångdag.
Hela dagen består av flygplats då vi ska ta emot flyg från Stockholm, Malmö och Oslo. Värst är kvällen då norrmännen kommer, man är inte hemma innan 11 ikväll...

Men allt är lite lättare när man på dötiden kan sitta och prata med Hanna om våra framtidsplaner här i Sharm. Såhär ser de ut för tillfället (sånt vi ska göra):
- Åka till Jerusalem
- Bjuda in till stor fest
- Se the grand canyon
- Åka till Nabqs naturreservat
- Dyka vid Tiran Island
- Åka till Hurghada

Listan var längre, men detta är viktigast!
Och såhär snygga är vi en helt vanlig söndag.

Väderuppdate: 22 grader, strålande sol, något blåsigt

Sunes sommar!

Efter en lång och ensam jobbdag valde jag att krascha i soffan med min vapendragare,
en homedelivery från mcdonalds och sunes sommar på tv:n gör det knappast sämre. Man måste älska husvagnsemester i vackra sommar-sverige. Jag och Hanna ska i vilket fall ut och campa runtomkring när vi har ledig sommar tillsammans, den som vill med får givetvis hänga på!

We call it wienerbröd!

Varma mackor med grillkrydda, mums!

Efter gårdagens flygplats blev det idag dags för välkomstdrink och välkomstmöte,
en gammal kollega till mig sa en gång: "När jag var utomlands på välkomstmöte, visade guiden hur man kunde dricka shottar från olika ställen på kroppen. Typ armbågen, knät... det borde du göra!"

Tror inte det skulle bli så uppskattat bland våra 50+ och barnfamiljer. Jag har nog mina andra knep!

Sitter med min roomie nu, har nyss ätit varma mackor och dricker svenskt kaffe. Tv:n står på men jag har ingen aning om vad den visar. Om cirka 3 timmar börjar jag jobba ute på hotellen igen, lång och sköööön lunch.

Jag saknar Kairo!

Väderuppdate: 23 grader, något mulet. Sköööönt!

Sverigeminnen

Bilder på på de som gör mitt liv lite extra.
Dagens sanning är att jag är världens finaste personer runtomkring mig.

Plus många fler fina,
tiden rann ut bara. Dags för flygplats!

Back in business!

Efter en vecka med kärt besök och 10 dagars semester i Sverige är jag tillbaka!
Jag har haft en fantastisk vecka i sveariket. Fått träffa alla mina närmsta vänner och hela min stora tjocka släkt - lyckat med andra ord! Jag fick därmed bekräftat att jag älskar snö, vinter, att vara hemma, gå på birsta, ta en fika, känna tryggheten, vara med bästa vännerna och bara mysa! Därför har jag nu beslutat mig för:

Jag stannar hemma efter Egypten!

Kommer hem i slutet på april, börjar jobba förhoppningsvis på kära SJ igen och skaffar lägenhet i Sundsvall. Det är min stora plan. Och blir det så att jag saknar reseledarlivet åker jag ut till vintern igen bara, nemas problemas!
Och 99% blev glada över det beslutet, den sista procenten blev lite sur. Varför vet jag inte. Den om någon borde veta att jag är en smart människa med ett bra huvud och att jag för en gångs skull gör det för mig, så jag mår bra.

Resa och uppleva saker kan man göra i vilket fall, med folk man tycker om och kan dela det med.